Pracoviště Dřevovýroby dokončuje nové panely nových naučných stezek
Na podzim sundané panely, cedule a piktogramy jsou již opravené a s novým nátěrem čekají na svou opětovnou instalaci do terénu. Dřevovýroba nyní dokončuje výrobu nových panelů šesti naučných stezek, které vznikly v rámci projektu Usměrnění návštěvnosti v Krkonošském národním parku vzhledem k zájmům ochrany přírody - III. etapa.
"V Krkonošském národním parku dlouhodobě prosazujeme turistickou infrastrukturu ze dřeva. Tedy z materiálu, který je ekologický, stylový a obnovitelný," říká ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka. "Po celých horách je více než 3 600 kusů vybavení, které slouží návštěvníkům hor k orientaci, k ponaučení i k odpočinku," dodal. Správa Krkonošského národního parku věnuje značné úsilí, aby návštěvníci Krkonoš na svých cestách našli kvalitní turistickou infrastrukturu. Panely je třeba vždy před zimou sundat, aby se v drsných klimatických podmínkách hor zbytečně nezkracovala jejich životnost. Na pracovišti Dřevovýroby pak poškozené panely během zimy opraví. Nejčastěji je třeba povrch zbrousit a opatřit ochranným nátěrem. "Životnost dřevěného vybavení je zhruba pět let, pravidelnou údržbou dokážeme tuto životnost prodloužit a naopak, pokud bychom dřevěné panely nechali napospas drsnému klimatu, které na horách vládne, tak by nevydržely ani těch pět let," upřesnil Hřebačka.
V posledních týdnech navíc kolegové v Mladých Bukách pracují na výrobě čtyř desítek nových panelů šesti naučných stezek (Černohorské rašeliniště, Rýchory, Krkonošská tundra, Hříběcí, Labský důl, Čertův důl). Některé z nich byly v provozu prakticky beze změny i 30 let jako například Černohorské rašeliniště. Nynější panely jsou zpracovány podle nejnovějších trendů v interpretaci. "V celé České republice je mnoho naučných stezek s informačními cedulemi, které nikdo nečte. Jsou přesycené informacemi o tom, co na oné naučné stezce uvidíte, co tam žije, roste a viděli byste, kdybyste na ní strávili dny a týdny. Běžný návštěvník se na takovou informační ceduli podívá, prohlédne si obrázek třeba motýla, pokývá hlavou a jde dál. Zapamatuje si, že na stezce lítá motýl a že na ceduli je toho o něm hodně napsáno," shrnuje současný stav s naučnými stezkami v České republice Michal Skalka, autor obsahu uvedených panelů a vedoucí pracoviště ekologické výchovy Správy KRNAP. "Na šesti obnovených naučných stezkách Správy KRNAP se nedozvíte všechno na daném místě, ale jen to, co je důležité a zajímavé. Každá z těchto naučných stezek je vždy zaměřena na něco jiného. Krkonošská tundra je o tom, co dělá z Krkonoš místo s nejdrsnějším podnebím ve střední Evropě; Labský důl - o tom, co v Krkonoších vytvořily ledovce; Slezská stezka - o významu obchodní stezky pro život lidí na horách; Černohorské rašeliniště -co je rašeliniště, jak zabíjí i je zabíjeno; Rýchory - proč vznikly rezervace na Rýchorách dříve než Krkonošský národní park a Čertova strouha o 100 let staré snaze našich předků bránit se povodním," popsal Skalka nové panely krkonošských naučných stezek. Na každé ceduli najde návštěvník kromě krátkého informačního textu také ilustrační obrázek a jednoduchou otázku. Nad správnou odpovědí může hloubat, než dojde k další ceduli, kde je uvedena. Každá cedule také obsahuje přehled tísňových čísel, kam mají volat lidé v nouzi.
"Na podporu těchto obnovených naučných stezek jsme také pro návštěvníky vytvořili brožuru Naučné stezky Krkonošského národního parku, kterou mohou získat na zdejších informačních centrech nebo si stáhnout na https://www.krnap.cz/data/File/letaky_brozury/stezky1_web_m.pdf", uvedl ředitel Hřebačka.
Výroba těchto stezek a vydání brožury bylo podpořeno prostředky z Operačního programu Životní prostředí.
Další informace o aktuálním dění na území Krkonošského národního parku i v jeho okolí najdete na facebookovém profilu http://www.facebook.com/spravakrnap
Bližší informace:
Mgr. Radek Drahný, MBA, tiskový mluvčí, vedoucí oddělení styku s veřejností Správy KRNAP
tel.: 737 209 900, e-mail: rdrahny@krnap.cz, www.krnap.cz
Tisková zpráva: Pracoviště Dřevovýroby dokončuje nové panely nových naučných stezek (doc 137 kB)